Exempel på Individuellt Anpassad Qigong

Roger är systemansvarig på ett mellanstort svenskt företag. Han jobbar mycket med datorer, varenda dag, hur mycket som helst känns det som, och han har gjort det i...ja, jisses, han kom in på det för fjorton år sedan. Det börjar bli länge. Det börjar kännas som länge också. Slitaget börjar komma ikapp nu, det där man inte alltid känner när man är yngre, men han har fyllt fyrtiofyra och, ja, det är förstås inte gammalt alls, men det märks ju att man inte blir yngre, haha. Så slitaget börjar kännas. På allvar nu.

Han har ju alltid känt av sin rygg. Vem gör inte det? Men det gångna året har den börjat låsa sig, och inte nog med det, börjat göra ont på allvar, precis där i korsryggen. Sedan sex månader gör den ont ibland på natten med, ont så att han inte kan sova.

Och han har börjat känna sig stressad. Allting verkar gå så fort, och vad fan, det har det ju gjort innan med, men han verkar märka det nu…ja, det kanske är ålder. Förr märkte han det ju aldrig. Då var det bara att jobba på så mycket man kunde. Men nu…barnen har blivit tonåringar och han märker att han börjar bli lättirriterad på dem, och att när det är stressigt hemma blir han stressad själv på ett helt annat sätt än förr. Roger börjar bli, om han ska vara ärlig med det där ansiktet han ser i spegeln varje morgon, lite orolig.

Sedan är det ju annat med. Nog för att de där grejerna räcker gott och väl, men det är annat också. Han börjar få koncentrationsproblem när han sitter med datorer. Heller aldrig hänt innan. Men det är som om hans ögon tappar fokus eller nåt, och sedan får han ont i dem. Inte konstigt, kanske, med alla de där blinkande idiotiska grejerna som ligger på de flesta hemsidor, men ändå…det är en sak till, liksom. Håller han på att kollapsa? Det är en fråga han inte har vågat ställa högt än. Ingen av hans arbetskompisar verkar reagera på samma sätt. Det kan ju bara vara en svacka just nu, faktiskt. Men det har varit en lång svacka. Om han tänker efter.

Så en dag hör han talas om sånadär hälsoövningar, quigong eller vad de nu heter. Men en av hans frus bekantas man hade tydligen tränat lite av det och mådde bättre, och han hade också haft ryggproblem. Så…kanske. Ah, vad fan. Det kan ju inte bli värre. Först pratar han med den ansvarige på företaget, och undrar om han täcka det, och berättar om sin frus kompis man och hans rygg. Och tillägger, lite tyst, att han kanske har lite problem med stress också. Kanske. Så Roger ringer ett samtal.

Nu råkar Roger ha tur. Hans bekant hade hittat en bra lärare, någon som hade det som heltidsjobb och som dessutom var skicklig på det, vilket inte är lätt att hitta. Och Roger beställer ett personligt träningspaket, på fyra gånger, för om det ska göra nytta får det väl vara några gånger. Och killen som lär ut det kommer till Rogers arbetsplats en gång med, även om Roger inte var helt bekväm med den biten. Men han behövde ju inte säga något till sina arbetskamrater om stressen och det, han hade ju ryggen som ursäkt... "Nej, det gäller ju ergonomi bara..."

Sådär. Det var en titt på Roger och hans problem. Nu ska vi titta litegrand på vad Roger fick lära sig.

Bland det första och viktigaste för Roger är att han får veta att hans problem är jättevanliga. De är inte hans fel, och det innebär inte att han är sämre än alla andra. De flesta människor har något liknande och det absolut sista man vill göra är att jämföra sin egen stresstålighet med någon annans. Alla reagerar olika, och de som stressen inte syns på är inte nödvändigtvis de som mår bäst: du kanske känner av stressen långt i förväg och under lång tid, men deras enda varning kanske är en hjärtattack som blir deras sista stressupplevelse i livet.

Så steg 1: Rogers "problem" är inte hans fel. Alls.

Sedan diagnosticerar läraren Rogers system för att få koll på vad rotproblemen är, istället för att bara lära honom några övningar på måfå, vilket är vad de flesta gör. Sedan får Roger lära sig två eller tre mycket enkla qigongövningar.

Först förstår han inte varför han får lära sig så få, men sedan får han förklaringen: det hänger inte på hur många övningar du tränar utan på vad du gör inuti dem. Så Roger får lära sig specifika träningstekniker just för att komma åt problemen i hans system och sinne. Detta kallas inre form, och du kan läsa om det i detalj under Vad är Qigong? i qigongsektionen. Ju färre övningar man använder och ju enklare de är desto lättare är det att arbeta inuti dem med, som i Rogers fall, tekniker för att stabilisera hans rygg och njurar, vilket var ett av rotproblemen för honom. Bland annat får han lära sig två viktiga saker: 1) att ryggradens hälsa beror på hur bra den är kopplad till benen, och på hur stabila benen är, och 2) att ju äldre vi blir desto mer går energin i njurarna ner, vilket, som hos Roger där de gått ner i energi snabbt på grund av ackumulerad stress, tar sig uttryck i att korsryggen kollapsar.

Dessutom, om eleven har stressproblem, så är det viktigt att de bara lär sig två eller tre övningar, enkla sådana när det gäller det fysiska, annars kommer deras sinne och nervsystem att se det som en stressfaktor till istället för någonting som läker dem. (Och Roger är ganska tacksam för att det var så få övningar, men det vågar han inte säga till läraren, för det känns fånigt. Som om han inte skulle ha klarat av fler, eller nåt.)

Sedan får Roger lära sig lite olika synsätt och principer om hur träningen fungerar, och hur man lägger in den i vardagen, vilket alltid ökar effekten. Han får lära sig en enkel övning för ögonen och lite kringinformation till den, som gör att han kan arbeta vid datorn utan att ögonen tar lika mycket stryk. Han får också lära sig en enkel teknik som går in under meditation för hälsa. Den gör att han kan stabilisera sitt sinne när han känner att det håller på att springa sin väg. Alla människor har en egen inre hastighet, som vårt samhälle i allmänhet trissar upp i taket. Roger får lära sig om vad det är, och en teknik som gör att han kan börja komma åt den och lugna ner den.

Dessutom berättar läraren i detalj hur det fungerar när man börjar rensa upp stress. Roger har aldrig hört det här innan (nästan ingen har; få talar om det) men det gör att han förstår vad det är som händer, istället för att känna sig frågande och borttappad och tro att han gör fel, vilket är ett av de vanligaste anledningarna till att folk slutar träna qigong i början.

Till slut får han också en rejäl trave papper med information om hur qigong egentligen fungerar, och en massa kringinformation om det, för utan att få lära sig en del om teorisidan så fungerar den fysiska träningen sämre. (Han läser dem faktiskt också. Men inte på jobbet så att hans arbetskamrater ser det.)

Så vad hände sedan? Tja, Roger fortsatte faktiskt att träna. I början tränade han en hel del, sedan kom det en svacka på två månader där han började tappa det, men problemen blev värre nästan direkt så Roger insåg med en liten suck att han nog faktiskt fick träna. Ryggen har blivit helt bra nu. Stressen är inte bra, men bättre, och han har verktyg och makt över den som han inte hade innan. Han har faktiskt tagit ytterligare två lektioner för läraren, något som Rogers fru blev enormt överraskad över (och ritade ett kryss i taket för när Roger var i ett annat rum) och Roger med; bland annat upptäckte han att träningen blev mer intressant och mer spännande ju mer han fortsatte.

Sådär. Detta var Rogers historia. Hur vill du hantera din?